Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


O experienta Comenius mobilitati individuale Bath Marea Britanie
Miercuri, 08 Mai 2013 18:46

O EXERIENȚĂ! BATH-MAREA BRITANIE

(COMENIUS-MOBILITĂȚI INDIVIDUALE)

 

Profesor pentru învățământul primar, Daniela Popescu,

Școala Gimnazială ,,Leonardo da Vinci”, București, sector 3

 

MAREA BRITANIE! ANGLIA! Când spui aceste cuvinte îți apare în minte Londra cu Big Ben, Palatul Parlamentului, Podul Londrei și nu în ultimul rând Regina.

Când spui învățământul britanic te gândești imediat la Oxford, Cambridge, la învățământul superior. Dar învățământul preuniversitar? Fiind profesor în învățământul preuniversitar mi-am îndreptat atenția în acea direcție.M-am hotărât să aplic pentru o bursă Comenius-Mobilități individuale, bursă a căror obiective au fost:

-explorarea metodologiilor actuale de învățare și predare, cu accent pe TIC; îmbunătățirea fluenței orale, precum și actualizarea competențelor de limba engleză;

-înțelegerea sistemului de educație din Marea Britanie și aplicarea acestuia la dezvoltarea europeană și la predarea limbilor străine;

-observare și evaluare a stilurilor de predare și învățare a limbii engleze și a altor materii din sistemul de educatie din Marea Britanie, cu accent pe predarea TIC ca o materie discreta și, de asemenea, în curriculum.

-învățarea experiențială despre Bath și mediul său înconjurător ca o resursă educațională în ceea ce privește cultura și patrimoniul;

-dezvoltarea înțelegerii lingvistice și culturale pentru a pune predarea limbilor străine în context;

-proiectarea de resurse adecvate pentru a le utiliza în contextul școlii proprii în vederea îmbunătățirii predării limbii engleza cu accent pe TIC.

După ce am parcurs toți pașii (vezi materialele realizate de mine cu prezentarea pașilor în

amănunt pe www.didactic.ro, www.youtube, www.linkedin.ro -,,Diseminare-curs Comenius-Bath-Marea Britanie, profesor DANIELA POPESCU) am primit bursa și m-am pregătit de plecare cu toate materialele pe care le-am considerta folositoare, dar și cu ceea ce organizatorii au recomandat.

Colegii mei au fost profesori veniți din Italia, Franța, Letonia, Lituania, Portugalia, Bulgaria și Spania.

Programul primei săptămâni a cuprins pe lângă sesiunile de limbă engleză și TIC, excursiile

tematice în orașul Bath, prezentarea sistemului britanic(prima parte) și prima vizită la o școală primară –,,Whithchurch Primary School”.Aici am luat contact direct cu baza sistemului britanic, am asistat la lecții și am discutat cu profesorii și directorii diverse teme legate de curricullum de bază și opțional, de evaluarea la nivel național și la nivel de școală. Informațiile au fost foarte interesante și discuțiile cu colegii bazate pe comparațiile cu sistemele de învățământ din țara fiecăruia a completat excelent tabloul .

Și acum să detaliem puțin!

Școala primară începe la 4 ani. Între 4 și 6 ani activitățile se desfășoară sub formă de joc, în cea mai mare parte, iar cititul începe chiar de la 4 ani(o jumătate de oră pe zi activitate de citit).Materiile de bază sunt engleza, matematica și științele.Pe lângă acestea, limbi străine(spaniolă, franceză, germană...),educație fizică, muzicală, tehnologică, abilități practice. Finanțarea școlii se face prin alocarea unei sume pe elev și sume suplimentare venite de la comunitatea locală.Toate materialele didactice, manualele și alte mijloace sunt plătite de școală, la care se mai adaugă, atunci când este nevoie, participarea materială și a părinților.

Toate școlile au uniforme școlare, iar cadrele didactice au, în mare majoritate, și un asistent la clasă care îl ajută. Orele încep la ora 9 și se încheie după ora 15, cu o oră pentru servirea mesei de prânz, care poate fi servită contra cost la școală sau copiii pot avea pachet de acasă.

Pentru a exista o legătură între obiectele predate, copiii au o temă care este urmărită la toate materiile(exemplu:,,Egiptul antic”), iar abordarea practică este esențială.

Evaluarea se face la nivel național din 2 în 2 ani pe stagii cheie pe 3 niveluri la materiile obligatorii:engleză, matematică și după 11 ani și la științe și la nivel de școală, semestrial.Ceea ce mi s-a părut deosebit a fost evaluarea la matematică care cuprindea 3 fișe de evaluare:una se rezolva cu calculatorul,cea de-a doua folosind calculul în scris,iar cea de-a treia numai folosind calculul mintal.

Ceea ce am remarcat atât din discuțiile cu profesorii și directorii, cât și din asistențele la orele de curs, a fost aceea că învățarea este centrată pe elev, pe motivarea acestuia de a învăța.Un moment obișnuit întâlnit la toate nivelurile de învățământ preuniversitar este ,,Ziua Întrunirii”(”Assembly Day”),zi în care timp de o jumătate de oră erau adunați toți elevii în sala de sport și erau evidențiați aceia cu rezultate desebite la activitățile școlare și extrașcolare și recompensați cu diplome sau mici premii.

Feedback-ul realizat în urma vizitelor la școli a fost la fel de interesant ca și vizitele propriu-zise(am fost împărțiți pe grupuri de 4 sau 5 profesori și am fost în diverse școli), deoarece am putut face comparații și cu ceea ce se întâmplă în școlile unde predăm. În acest fel informații legate de sistemele de învățământ din alte țări europene au fost aduse în prim plan de aceia care sunt participanți direcți.

Săptămâna a doua s-a desfășurat urmând aproximativ același tipar.Sesiunile de limbă engleză au continuat la fel de interesant și de captivant folosindu-se ca metode de bază, metode active de învățare aplicate direct pe noi. Sesiunile TIC au fost mai sărăcăcioase ,dar utile,iar a doua parte a prezentării sistemului britanic de învățământ ar fi trebuit să dureze mai bine de o săptămână și tot am mai fi avut câte ceva de discutat.

Excursia tematică, cu evaluarea finală reprezentând un proiect realizat pe grupe, s-a desfășurat în orașul Bristol, oraș port de mare importanță pentru economia Angliei.

Vizitele la școli au avut ca obiectiv prezentarea învățământului secundar britanic. Acesta este foarte diferit de toate sistemele secundare din celelalte țări europene, ai căror pofesori au participat la curs,așa cum am descoperit în urma discuțiilor din cadrul sesiunii de feedback a zilei următoare.

Școala secundară din Marea Britanie, cu foarte mici diferențe în școlile particulare, este împărțită în două părți principale și anume:de la 11ani până la 16 ani și de la 16 ani la 18 ani.La 16 ani toți elevii dau un examen și obțin o diplomă. În continuare pot urma încă doi ani (6th Form) la sfârșitul cărora vor susține examenul de bacalaureat și vor aplica pentru facultate sau se pot angaja.În cei doi ultimi ani inainte de facultate elevii au materii obligatorii(engleză, matematică, științe, TIC)și opționale până la 8-10 materii cu totul.

Ceea ce am apreciat ,în mod special,discutând cu elevii din ultimii ani ,a fost aceea că aceștia studiază materiile de care au nevoie pentru intrarea la facultate și cele alese de ei în funcție de ceea ce le place,astfel că acești ultimi doi ani sunt mai puțin stresanți.

La fel ca în învățământul primar și în învățământul secundar, aplicațiile practice sunt puse pe primul plan, iar atelierele de lucru sunt locurile cele mai plăcute de elevi. Interesul pentru lucrul diferențiat cu elevii cu dificultăți de învățare la materiile de examen, pe grupe mai mici se continuă și în învățământul secundar, ceea ce ar trebui să reprezinte un punct esențial pentru oricare tip de învățământ.

Ziua întrunirii se păstrează și la nivelul secundar, aici fiind completată de momentele artistice prezentate de elevii care participă la diverse opționale. Bineînțeles nu lipsesc nici bazarurile școlii pentru strângerea de fonduri necesare activităților extrașcolare.

Pregătirea profesorilor se face frecvent și obligatoriu, semestrial, zile stabilite de la începutul anului școlar și anunțate părinților ca fiind zile libere pentru elevi.

Ascensiunea profesorilor se face pe baza portofoliului personal, punctajele cele mai mari primindu-le cadrele didactice care au avut rezultate cu elevii cu dificultăți de învățare.

Mă opresc aici, chiar dacă ar mai fi multe de spus, dar nu înainte de a încheia cu experiența și sentimentele extraordinare trăite la prima mea întâlnire cu Londra, Stonehenge și Oxford.

Londra! Londra! Regina-Palatul Buckingam-Schimbarea gărzii! Trafalgar Square-Monumentul Amiralului Nelson cu cei patru mari lei care îl străjuiesc și Galeria Națională cu tablouri originale ale celor mai faimoși pictori! Big Ben și Palatul Parlamentului alături de Westminster Abbey! Râul Tamisa, Podul Londrei cel albastru și Turnul Londrei!

Stonehenge cu aura sa extraordinară!Oxford cu încărcătura sa academică la tot pasul, cu zecile de colegii ale Universității care te duceau cu gândul la Premiul Nobel sau la alte premii valoroase la nivel internațional!

Timpul petrecut în Anglia a fost scurt, dar experiențele bogate și unice merită să fie repetate!

GOOD BYE, GREAT BRITAIN!


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Atingeti excelenta in management scolar!

Atingeti excelenta in management scolar!    Educatia este singura cale de a gasi raspuns pentru toate intrebarile noastre. In calitate de cadru didactic, dorinta de a avea rezultate deosebite la clasa trebuie...

Read more

Investigarea relatiei scoala familie

STUDIU  -  INVESTIGAREA RELAŢIEI ŞCOALĂ FAMILIE   Profesor Copaciu Georgeta Cătălina Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov     Şcoala şi familia sunt cei doi piloni de rezistenţă ai educaţiei, iar între aceştia...

Read more

Comisiile de concurs pentru ocuparea pos…

CAPITOLUL III  Comisiile de concurs      Art. 7. -    (1) Pentru organizarea si desfasurarea concursului la nivelul unei unitati de invatamant particular din invatamantul preuniversitar, consiliul de administratie al unitatii de invatamant...

Read more

Educatia formala

EDUCATIA FORMALA   O definitie a  educatiei formale a fost data de  catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara...

Read more

Utilizarea instrumentului topgrade in ac…

UTILIZAREA INSTRUMENTULUI TOPGRADE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Instrumentul Topgrade este util profesorilor deoarece le permite să realizeze teste și lecții online. Acest articol...

Read more

l’analyse du discours rapporte dans un a…

ETUDE DE SPECIALITE - L’ANALYSE DU DISCOURS RAPPORTE DANS UN ARTICLE DE PRESSE Prof. Aruștei Dana Marinela, Colegiul Tehnic „Miron Costin” Roman, jud. Neamț Cuvinte cheie: discours rapporté,...

Read more

Travailler la production ecrite modele d…

FLE: TRAVAILLER LA PRODUCTION ÉCRITE MODÈLE D’ENSEIGNEMENT – APPRENTISSAGE DE LA STRATÉGIE EN 4 ÉTAPES   Prof. MANEA Ruxandra-Magdalena Colegiul Naţional « Dr. Ioan Meşotă » Braşov   Rezumat: Acest articol propune înregistrarea mai întâi a uni...

Read more

Pedagogie si psihologie

 Materiale si resurse - Pedagogie si psihologie          Didactica psihologiei - Dorina Salavastru    Psihologie sociala - Adrian Neculau    Regulile metodei sociologice - Emile Durkheim    Sociologie generala - Petre Andrei      Stim sa ne crestem copiii?    Psihologia copilului            Cum...

Read more