|
|
|
|
|
Sarbatori si obiceiuri taranesti Cununa |
|
Marţi, 08 Ianuarie 2013 12:53 |
|
Sarbatori si obiceiuri taranesti - Cununa
Dintre numeroasele obiceiuri legate de muncile agricole face parte si cel numit “Cununa”, “Buzduganul” sau “Crucea”, care marcheaza sfarsitul secerisului. Dainuie din vechime, in forme diverse de manifestare (vechii greci sarbatoreau incheierea recoltatului aducand ofrande zeitei Demetra, protectoarea semanaturilor, romanii oferind zeitei Ceres o coroana din spicele cele mai frumoase).
Obiceiul Cununii s-a pastrat pana in zilele noastre, mai ales in Transilvania. El consta intr-o ceremonie care se poate desfasura in doua moduri: in gospodaria individuala (fiecare taran, dupa ce termina de secerat, facea o cununa din spice de garu, o uda si indeplina impreuna cu membrii familiei un ritual de proportii reduse); in cadrul colectivitatii (se organizau claci la gospodarii cei mai harnici, iar la terminarea lucrului, la sarbatoarea Cununii participau toti seceratorii, conferindu-i un fast deosebit).
In Nasaud, ceremonialul Cununii decurge astfel: la sfarsitul secerisului, femeile mai pricepute aleg un stog din cele mai frumoase spice de grau si impletesc o cununa asemenatoare cu pieptanatura care se face fetei pentru ceremonia nuptiala. Se formeaza apoi un alai de fete si femei care insotesc spre sat pe tanara careia ii revine cinstea de a purta cununa (aceasta trebuie sa fie casta, astfel in anul urmator graul se face “neghinos si cu taciune”). Pe tot parcursul drumului, femeile intoneaza cantecul ceremonial al cununii, totul avand o solemnitate deosebita.
Cand alaiul intra in sat, la raspantii, cununa este udata din abundenta cu apa de feciorii care asteapta cu donitele pline. La casa gazdei care a organizat claca, dupa ce este inconjurata de trei ori masa special amenajata intocmai ca la nunta, are loc “tarostea” sau “descantecul cununii”; o femeie povesteste pataniile petrecute de la holda pana aici, impletite cu intamplari imprumutate din basm.
Spre sfarsit se adreseaza cuvinte de lauda gazdei care s-a invrednicit sa implineasca aceasta sarbatoare si i se cer daruri pentru osteneala seceratorilor, iar apoi se cere ceremonios unui tanar (care trebuie sa indeplineasca anumite conditii) sa ia cununa de pe capul fetei. Acesta saruta fata, ia cununa si o pune pe masa.
Urmeaza ospatul cununii la care participa numai seceratorii. Inainte, mancarurile ce se serveau cu acest prilej erau specifice – nu lipsea graul fiert in lapte. In ultima vreme se ofera : zeama de tosmagi (taietei), galuste cu curechi si orez, slanina, pita, ginars.
Sarbatoarea se incheie cu petrecerea celor tineri, iar cununa este asezata de gazda la loc de cinste, in grinda casei, pana toamna cand este imblatita, urmand ca primavara boabele sa fie amestecate simbolic cu cele ce vor fi insamantate.
Autor: C. Marian
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Ultima actualizare în Vineri, 18 Ianuarie 2013 13:06 |
|
GEOGRAFI DE SEAMĂ DIN JUDEŢUL VRANCEA
Prof. Ciobotaru Ana-Maria
Şcoala Gimnazială Măicăneşti
Rezumat: Ţinutul Vrancei este situat în partea de sud-est a României. Aceste ţinuturi şi-au adus contribuţia la înfrumuseţarea şi îmbogăţirea fondului... Read more
METODE DE PREDARE INTERACTIVE
Prof. înv. preşcolar LUCACI IOANA
Grădiniţa cu program prelungit nr. 24, Botoşani, jud. Botoşani
Metodele noi de predare – învătare prezintă un potenţial semnificativ pentru stimularea inovaţiei şi schimbării... Read more
DIMENSIUNEA EVOLUȚIEI PSIHICE
ÎN STĂRILE EXTREME DE DEZVOLTARE
P.Î.P. Ionașc Rodica
Școala Gimnazială „ General Grigore Baștan”, Buzău
Dezvoltarea psihică se desfășoară în mod gradual pe tot parcursul copilăriei, în... Read more
 TEHNICI DIDACTICE ACTIVIZANTE
- COPACUL IDEILOR -
Nicoleta Mariana Meleg,
Şcoala Gimnazială “Mihai Eminescu” Zalău, Sălaj
Chimie: clasa a VIII-a
Lecţia: OXIZI
Momentul lecţiei: Evocare
Forma de activitate: în perechi
Sarcina de lucru:... Read more
PERFECŢIONARE
ÎN ELABOARAREA MATERIALELOR DIDACTICE
Profesor Pilat Elena Mihaela
Liceul Teoretic „Callatis” Mangalia, Judeţul Constanţa
“Creativitatea se poate defini ca fiind acel proces psihic al cărui rezultat îl constituie obţinerea unor reacţii,... Read more
PRECIZĂRI
pentru aplicarea Ordinului M.E.C.I. nr. 5132/10.09.2009
privind organizarea şi desfăsurarea
activităţilor specifice funcţiei de diriginte
În atenţia directorului, coordonatorului de proiecte şi programe educative şcolare şi extraşcolare, responsabilului comisiei metodice... Read more
ROLURI ALE PROFESORULUI
Prof. Maghiar Adina
Şcoala cu clasele I-VIII „Arany Janos”, Salonta
Pentru a rezolva problemele actuale ale conducerii cu succes a procesului educaţional, profesorul trebuie format adecvat şi în sens managerial.... Read more
CÂT DE SĂNĂTOS NE HRĂNIM?!
– CHESTIONAR –
Florea Mihaela- Ramona,
prof. înv. primar, Școala Gimnazială „Andrei Șaguna” Deva
Pentru a putea limita efectele negative ale alimentației haotice pe care... Read more
STUDIU ASUPRA ÎNVĂŢĂRII EXPERIENŢIALE ÎN FIZICĂ
prof. Mihaela Butoi
Colegiul Național “Grigore Moisil” Onești
Este o mare provocare a învăţământului, a educaţiei găsirea unui ”limbaj comun”, a… CARTEA - DRUMUL SPRE LIBERTATE
Prof. înv. primar Iosim Daniela Cristina
Şcoala Gimnnazială Nr. 4 ,,Fraţii Popeea”
Fiecare om de carte, gânditor al vremurilor trecute şi de azi, defineşte şi arată cu multă…
ANEXA Nr. 4
la regulament
Rezumatul raportului scris final al inspectiei scolare generale
- model -
1. Denumirea unitatii de invatamant preuniversitar .............................................................
2. Perioada inspectiei .......................................................................................................
3. Echipa de inspectie:
Coordonatorul…
PREDAREA INTEGRATÃ
LA CLASELE I-IV
Inst. Nicolau Mariana
Şcoala cu Clasele I-VIII Gherãesti, jud. Neamt
Problemele concrete de viatã, ce trebuie rezolvate zi de zi, au un caracter integrat si nu pot…
THE CRITICAL PERIOD IN LANGUAGE LEARNING
Prof. Chirilă Ana-Maria
Şcoala Gimnazială ,,Iustin Pîrvu’’ Poiana Teiului
The critical period hypothesis states that there is a period of life (between birth and puberty)… ROLURI ANIMATE DE EDUCATORI
Educator Stan Luminiţa-Simona
Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi
Noul Curriculum accentuează rolul educatorului în raport cu libertatea în planificarea activităţii zilnice, iar aria comportamentelor fundamentale ale cadrului didactic… “EXPERIENṬE DE LUCRU EUROPENE PENTRU O BUNĂ INTEGRARE
PE PIAṬA MUNCII”
“Life Long Learning Program”/“Educaţie pe tot parcursul vieţii”
Drd. prof. ing. LILIANA CÎMPAN
Colegiul Tehnic “Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei, Sălaj
Rezumat
Un cadru propice…
STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA
CREATIVITÃŢII ELEVILOR PRIN DIFERITE METODE
Inst. Aurelia Ceausu
Şcoala Generală ,,Gheorghe Tãtãrãscu”, Tg. Jiu
1. Obiectivele cercetãrii
- descoperirea creativitãtii individuale;
- educarea si dezvoltarea creativitãtii…
Planificare model pentru limba germana moderna invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice.…
|
|